NOTA DE PREMSA
El Festival Internacional de Música Antiga i Barroca de Peníscola, organitzat per l’Institut Valencià de Cultura i la Diputació de Castelló, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Peníscola, presenta la programació de la 28a edició, que tindrà lloc de l’1 al 9 d’agost al castell del Papa Luna i el Palau de Congressos de Peníscola.
Aquesta 28a edició proposa huit grans concerts al castell del Papa Luna i un espectacle gratuït per a públic familiar, que tindrà lloc diàriament durant totes les dates del festival a la Casa de l’Aigua. A més, en l’edició d’enguany tornarà a obrir el festival una projecció de cinema amb entrada lliure. També tindrà un paper protagonista el tradicional espectacle piromusical a la platja del Nord, a càrrec de Pirotecnia Tomás de Benicarló, amb un programa musical dedicat a Vivaldi, el dimarts 1 d’agost a les 24.00 hores.
Des del 31 de juliol fins al 9 d’agost també es podrà visitar a la Casa de l’Aigua de Peníscola l’exposició ‘Instruments en temps del papa Luna en el 500é aniversari de la seua mort’, comissariada per Mara Aranda i Jota Martínez, propietaris de les peces exposades.
“Un any més, Peníscola serà un dels punts de referència de la música antiga i barroca del nostre país, amb un festival que ja és un dels més reconeguts d’aquest repertori a escala europea. Estem en un any d’aniversaris, amb els 600 anys de la mort del papa Luna i el 400é aniversari de la mort de Gaspar Aguilar, i volem que aquesta 28a edició siga la de la unió amb altres disciplines: aproximar-nos al repertori junt amb grans intèrprets, com ara Amandine Beyer, Gli Incogniti, Carlos Mena, Jorge Prieto o Olga Yakushina, però obrint-nos també al cinema, l’òpera, el teatre i la dansa i gaudir de la millor música antiga i barroca en uns espais únics”, explica Leonardo Marqués, director artístic del festival.
La programació del festival
La programació d’aquesta 28a edició del Festival Internacional de Música Antiga i Barroca de Peníscola combina propostes de proximitat amb grans noms internacionals i torna a incorporar un espectacle familiar, a partir de 6 anys, que en aquesta ocasió és una visita guiada i un concert participatiu a càrrec de l’Ensemble Alfonsí: ‘Instruments i sons per a trobar i dansar’, que tindrà lloc cada dia del festival a les 20.30 hores a la Casa de l’Aigua, amb entrada lliure.
La programació del festival començarà el diumenge 30 de juliol amb la projecció de cinema al Palau de Congressos. L’activitat ‘Peníscola de cinema… barroc’ acollirà la projecció de la pel·lícula ‘Vivaldi, un príncipe en Venecia’ (2006), de Jean-Louis Guillermou, amb entrada lliure.
El dilluns 31 de juliol tindrà lloc l’activitat gratuïta ‘Obrint el festival’ al castell del Papa Luna, a càrrec de Delirivm Musica & La Floreta, amb una proposta escenificada de dansa i música titulada ‘Danzas para dos reinas. Saraos, bailes y minuetes en tiempos de Felipe V’.
El dimecres 2 d’agost, a les 22.30 hores, els valencians Capella de Ministrers, dirigits per Carles Magraner, arribaran al festival amb el programa ‘Música grotesca’. El dijous dia 3, a les 22.30 hores, serà el torn del grup català Ensemble Contratemps, que posaran en escena l’òpera semiescenificada ‘Atenaide’, d’Antonio Caldara.
La formació madrilenya Délica Chamber Orchestra arribarà al castell del Papa Luna el divendres 4 d’agost a les 22.30 hores, amb ‘Les quatre estacions’ de Vivaldi. Des del País Basc, el contratenor Carlos Mena i el clavecinista Ignacio Prego aproparan fins al festival les ‘Spheres’ de Henry Purcell, el dissabte 5 a les 22.30 hores.
El diumenge 6 d’agost serà el torn d’una de les propostes internacionals d’aquesta edició, el grup francés Gli Incogniti, dirigit per Amandine Beyer, amb ‘The bread of life. Concerti grossi de Händel & Corelli’. La proposta valenciana d’Amystis, guanyadors en els Premis Carles Santos de la Música Valenciana 2022, arribarà a Peníscola el 7 d’agost a les 22.30 hores, amb el seu programa dedicat a ‘Ribera i Navarro. Els mestres de Tomás Luis de Victoria’.
Per a commemorar el 400é aniversari de la mort de Gaspar Aguilar, la formació valenciana Harmonia del Parnàs, dirigida per Marian Rosa Montagut, ha preparat el programa ‘Endimión y la luna’, que estarà a Peníscola el dimarts 8 d’agost a les 20.30 hores. Per últim, aquesta 28a edició del festival es tancarà el dimecres 9 d’agost amb la segona proposta internacional de l’edició, els anglesos Alternative History Quartet, amb un programa titulat ‘Secret History. De Byrd a Sting’.
Cal destacar que el cartell de la 28a edició del Festival de Música Antiga i Barroca de Peníscola ha estat realitzat per l’estudi gràfic Juárez Casanova, de Castelló.
Les entrades dels huit grans concerts es poden adquirir de manera anticipada a <taquilla.ivc.gva.es>. A partir del 29 de juliol, la venda d’entrades estarà disponible a la Casa de l’Aigua (plaça de Santa Maria, Peníscola), de 10.00 a 14.00 hores i de 17.00 a 20.00 hores. Els dies de concert serà al castell, de 21.00 a 22.30 hores. Tots els concerts de pagament tenen un preu individual de 12 euros, però es poden adquirir abonaments per als huit concerts a 80 euros i per a cinc concerts, a 50 euros.
Les invitacions per als espectacles familiars es repartiran gratuïtament el mateix dia dels espectacles des d’una hora abans, als espais on tindran lloc els espectacles. Les invitacions per la projecció de cinema es poden obtindre en el web del festival i també a la taquilla física del Palau de Congressos, una hora abans de la sessió.
EL FESTIVAL
El Festival nació hace ya 28 años gracias al impulso de la Generalitat Valenciana y se ha consolidado como un ejemplo de colaboración interinstitucional, al contar desde sus inicios con el apoyo de la Diputació de Castelló y el Ayuntamiento, consiguiendo hacer de Peñíscola uno de los puntos de referencia de la música antigua y barroca de nuestro país, y de su festival uno de los más reconocidos de este repertorio a nivel europeo.
Como preámbulo del festival, y ante la gran acogida del pasado año a la incorporación del cine a nuestra programación, proyectaremos la galardonada película 'Vivaldi, un príncipe en Venecia', de Jean-Louis Guillermou, que incluye en su banda sonora obras del gran compositor italiano, sumándonos al reconocimiento de Peníscola como ciudad de cine: 'Peníscola de cine… barroco'.
A las puertas del festival, el espectáculo 'Danzas para dos reinas', a cargo de los grupos Delirium Música y La Floreta de Madrid, nos invita a bailar saraos, bailes y minuetes de los tiempos de Felipe V, en un concierto de entrada libre con el que invitamos a todos los que vengan a Peníscola a disfrutar de 9 veladas con la mejor música.
Y estamos en un año de aniversarios. Los 600 años de la muerte del Papa Luna se recordarán con la exposición que nos presenta Jota Martínez, que permanecerá abierta del 31 de julio al 9 de agosto. Diariamente se realizarán visitas guiadas que terminarán con una actuación del Ensemble Alfonsí junto a Mara Aranda, dirigido al público familiar, titulada 'Instrumentos y sones para trovar y danzar'. Consolidamos de esta manera la oferta para el público familiar iniciada hace cinco años.
El 400 aniversario de la muerte de Gaspar Aguilar son el motivo del
espectáculo que nos presentará Harmonia del Parnàs, que une la música
del periodo a la teatralización de algunos textos del autor. Los
británicos Alternative History Quartet nos recordarán los 400 años de la
muerte de William Byrd con una interesante y novedosa propuesta.
Presentaremos en versión semiescenificada la ópera de Antonio Caldara 'Atenaide', lo
que supone la vuelta de la ópera el escenario de nuestro festival, a
cargo del ensemble catalán Contratemps. Contaremos con grupos e
intérpretes de Catalunya, Madrid y País Vasco, sin descuidar el carácter
internacional del festival con grupos franceses y británicos. Y
finalmente, la Comunitat Valenciana estará magníficamente representada
por Capella de Ministrers, Amystis y Harmonia del Parnàs.
En esta edición, tanto el concierto de la orquesta de mujeres Delica Chamber Orchestra como el espectáculo piromusical tendrán como protagonista al genial Antonio Vivaldi. Desde la Playa Norte se podrá asistir de la mano de Pirotècnia Tomás de Benicarló, a un espectáculo único de fuegos artificiales sobre una selección de obras del autor.
Queremos que esta 28 edición sea la de la unión a otras disciplinas: aproximarnos a este repertorio de la mano de grandes intérpretes, como Amadine Beyer, Gli Incogniti, Carlos Mena, Jorge Prieto u Olga Iakushina, pero abriéndonos también al cine, a la ópera, al teatro y a la danza y disfrutar de la mejor música antigua y barroca en unos espacios únicos.
Leonardo Marqués Coloma
Director artístico
28 Festival Internacional de Música Antiga i Barroca de Peñíscola
Stéphane Grappelli, Django Reinhardt o Count Basie són alguns dels noms que van conformar l’estil del guitarrista Martin Taylor. Aquesta reivindicació del passat té l’origen en el seu aprenentatge en la banda de son pare, el baixista William «Buck» Taylor, que tocava sovint música del Quintette du Hot Club de França. I són moltes les coses que, des d’aleshores, s’han incorporat en la filosofia de Martin, un músic minuciós el talent del qual li permet expressar-se en totes les varietats de la música popular contemporània, gràcies, sobretot, a la tècnica fingerpicking amb la qual toca la guitarra. Per als qui no ho sàpien, aquesta tècnica consisteix a tocar les cordes de la guitarra amb els dits, i no amb aquest adminicle al qual anomenen pua. Un to amable i pròxim a la tècnica pianística completa una oferta que, per a l’ocasió, es veu reforçada amb l’òptica instrumental del col·lega escandinau Ulf Wakenius.
La imatge d’Ulf Wakenius destaca juntament amb Oscar Peterson i Ray Brown. Aquesta relació el converteix en un altre dels guitarristes notables del nostre continent, reclamat sovint per Viktoria Tolstoy, Lars Danielsson i Youn Sun Nah. Wakenius és un exquisit freqüentador de dues maneres de tocar la guitarra, aparentment enfrontades. D’un costat, el seu masteler vomita turbulències elèctriques pròximes als estils de Mike Stern i John Scofield; de l’altre, accentua l’elegància amb la qual el catàleg de Wes Montgomery continua escoltant-se hui. 1991 va ser l’any de la seua revelació, en què va col·laborar amb Jack DeJohnette, Bill Evans i Randy Brecker en l’àlbum Venture. Aquesta estampa es va coronar juntament amb Niels-Henning Ørsted Pedersen en els àlbums Those who were i This is all I ask. Després del seu pas per Grafiti, va tornar als estudis per a aparéixer en els últims discos d’Oscar Peterson i Ray Brown. Tot queia aleshores sota el seu punt de mira: treballs amb Pat Metheny, Jon Larsen, Jimmy Rosenberg… Les seues gestes estan documentades en tota classe de discos. És, no obstant això, The guitar artistry of Ulf Wakenius, l’enregistrament que, en solitari i en acústic, explica més bé les seues obsessions: exorcismes de Joe Pass i Barney Kessel mesclen bé amb les evocacions d’Oscar Peterson i Hank Garland.
Lullaby of Birdland -
Martin Taylor and Biréli Lagrène
Dainius Pulauskas Group es va formar el 1996 i instantàniament es va convertir en una de les unitats de jazz lituanes més influents i líders i en un ambaixador de renom internacional del jazz lituà. El crític de jazz Ian Patterson, en el seu article del portal All About Jazz (10 d’octubre de 2011) va escriure sobre el grup: El Grup Dainius Pulauskas és un sextet únic amb una mescla de melodia i múscul, lirisme i l’inesperat, que el col·loca fermament en l’avantguarda del jazz-fusió europeu progressiu, Dainius es caracteritza per ser un dels compositors més interessants en l’extrem fusió del jazz europeu, i ha estat al capdavant d’aquest sextet durant dèsset anys. La música del grup va ser descrita com una pulsió contundent de jazz modern per Risto Haapsamo. Ha passat molt de temps des que vaig escoltar mestres de jazz tan talentosos que fan la millor fusió possible, escriu el crític suec Bo Levender.
El grup va començar el 1996 en el Festival de Jazz de Birštonas. En 1997, van llançar un àlbum debut Penetración. Dainius Pulauskas Group ha batut tots els rècords locals en ascendir al saló de la fama del jazz lituà en un temps sorprenentment curt.
Durant els anys de la seua existència va participar en molts festivals de jazz europeus, asiàtics, africans i americans de prestigi.
Intèrprets:
Dainius Pulauskas, teclats / Valerijus Ramoska, trompeta i fiscorn /
Liutauras Janusaitis, saxo tenor / Tomás Botyrius, saxo alt / Domatges
Aleksa – baix / Augustes Baronas, bateria
Dainius Pulauskas
Acoustic Group - Davida
Pianista argentí, reconegut en l’escena del jazz internacional per la seua llarga trajectòria al costat del guitarrista Al Di Meola, amb qui ha fet gires mundials des de 1993 fins a l’actualitat. Va participar com a pianista, arranjador, compositor i productor associat en deu produccions discogràfiques de l’artista nord-americà, de les quals també van participar grans músics del jazz dels Estats Units com Steve Gadd, Marc Johnson, Peter Erskine, John Patitucci, i els mestres Chick Corea i Herbie Hancock, com a convidats especials.
Des de 2008, Mario fa presentacions internacionals en diversos festivals i teatres, entre els quals val destacar les seues presentacions al costat de l’orquestra de cambra del Kremlin i la simfònica de Moscou, com així també al Teatre Colón de Buenos Aires, l’Argentina. Els seus concerts inclouen la seua pròpia música (editada per Warner Chappell Music) i també obres de Chick Corea, Pat Metheny, i el seu homenatge al gran mestre Astor Piazzolla.
Aquest concert t’arribarà al cor, amb la passió d’aquesta música commovedora… el lirisme del tango es troba amb la màgia de la improvisació del jazz, la majestuositat de la música clàssica es troba amb l’energia d’un poderós trio de rock i el ritme furiós del latin jazz, per al delit d’un públic de totes les edats…
Intèrprets:
Mario Parmisano, piano / Ignasi Navarro, baix / Carlos Mercado, bateria
Cinema Paradiso, Theme -
MARIO PARMISANO, 2023
Guanyadora d’un Grammy al Millor Àlbum Latin Jazz 2022 i un Latin Gammy al millor Àlbum Jazz/Latin Jazz per Mirror Mirror, la pianista, cantant, compositora i arranjadora de renom internacional Eliane Elias, és posseïdora d’un estil musical i un art distintius juntament amb un dels sons més recognoscibles del jazz i la música brasilera. Eliane combina les seues arrels i la seua veu seductora amb el seu virtuós jazz instrumental, les seues habilitats clàssiques i de composició, el seu domini pianístic i capacitat per a integrar els molts rols artístics que domina.
El seu nou àlbum Quietude, és un viatge relaxant a les seues arrels brasileres. En las exhibicions de la seua sensual veu portuguesa, el piano pren un lloc més baix amb el seu íntim i embriagador cant que preval sovint amb el suport de la guitarra acústica.
Intèrprets:
Eliane Elias, veu i piano / Marc Johnson, baix / Rafael Barata, bateria
Eliane Elias Chega de Saudade
No hay comentarios:
Publicar un comentario